這學期上Eve 的課在看 Mental Space Theory 的東西,
突然想到莊子的濠梁之辯--子非魚,安知魚之樂?還有莊周夢蝶

Zhuangzi and Huizi were strolling along the dam of the Hao Waterfall when Zhuangzi said, "See how the minnows come out and dart around where they please! That's what fish really enjoy!"
Huizi said, "You're not a fish — how do you know what fish enjoy?"
Zhuangzi said, "You're not I, so how do you know I don't know what fish enjoy?"
Huizi said, "I'm not you, so I certainly don't know what you know. On the other hand, you're certainly not a fish — so that still proves you don't know what fish enjoy!"
Zhuangzi said, "Let's go back to your original question, please. You asked me how I know what fish enjoy — so you already knew I knew it when you asked the question. I know it by standing here beside the Hao."

Autumn Floods section XVII, translated Burton Watson
莊子與惠子遊於濠梁之上。莊子曰:「鯈魚出遊從容,是魚樂也。」惠子曰:「子非魚,安知魚之樂?」莊子曰:「子非我,安知我不知魚之樂?」惠子曰:「我非子,固不知子矣;子固非魚也,子之不知魚之樂,全矣。」莊子曰:「請循其本。子曰『女安知魚樂』云者,既已知吾知而問我,我知之濠上也。」

昔者莊周夢為胡蝶,栩栩然胡蝶也,自喻適志與!不知周也。俄然覺,則蘧蘧然周也。不知周之夢為胡蝶與,胡蝶之夢為周與?周與胡蝶,則必有分矣。此之謂物化。

突然覺得莊子的這兩篇寓言,似乎很適合用Mental Space來解耶...
(原來濠梁之辯裡頭就已經討論到presupposition了。古人的智慧呀...)

又,
要是我能拿Mental Space來解House season 2 finale "No Reason"裡面那個層層相疊的幻象,
我覺得我就出師了吧...XD
(有 Hallucination Space嗎? @@")




arrow
arrow
    全站熱搜

    Topanga 發表在 痞客邦 留言(0) 人氣()